Kik nem szeretik a mazsolát?

Vajon csak egy hangos mazsolafób kisebbség tematizálja a karácsonyi közbeszédet vagy tényleg többen vannak azok, akik viszolyognak az aszott szőlőszemektől? A Szertár saját felméréséből mazsolázok.

Figyelem, ez nem egy tudományos igényű munka, vannak benne módszertani hibák bőven. A cél elsősorban a szórakoztatás volt.

A kérdőív értékelése (átirat)

Az évnek ez az időszaka a meghittségről és a harmóniáról szól. Ilyenkor hagyományosan kellemes ünnepeket kívánunk egymásnak. De sajnos nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a boldogságot olykor megosztó témák mételyezik meg. Azt hiszem, képmutatás lenne, ha az egyik legmegosztóbb kérdést egyszerűen csak a szőnyeg alá söpörném. Úgy tartom, hogy igenis, őszintén kell beszélni arról az igencsak heves vitákat szító kérdésről, ami szinte minden karácsonyi asztalnál felvetődik: a mazsoláról a beigliben.

Én kifejezetten szeretem a mazsolát mindenben. Így mindig értetlenül álltam azok előtt, akik hevesen elutasítják azt. Márpedig a jelek szerint vannak ilyenek bőven. Ennek az adásnak az apropóját is egy twitteren elindult mazsolaellenes csörte adta.

Arra voltam kíváncsi, hogy vajon csupán egy hangos mazsolafób kisebbség tematizálja-e a karácsonyi közbeszédet, vagy valóban többen vannak azok, akik viszolyognak az egyik kedvenc édességemtől. De ezen kívül azt is szerettem volna megérteni, hogy mi motoszkálhat azoknak az ízlelőbimbójában, akik a pokol külön bugyrába száműznék a beiglibe mazsolát csempészőket. Azt is meg szerettem volna nézni, hogy a szottyadt kis szőlőszemen kívül más is egységbe kovácsolja-e az embereket: mondjuk az életkor, a környezet, ahol felnőttek, vagy mondjuk a szüleik mazsolaszeretete.

Úgyhogy összedobtam egy kérdőívet, amit először a twitteremen és tumblr-ön, majd a Szertár facebook oldalán osztottam meg. Úgy vettem észre, hogy hetven kitöltésnél lanyhult az érdeklődés, nem is számítottam többre, de aztán történt valami. Egyre többen osztották meg különböző előjelű kommentekkel a tesztet és végül ma 538 beérkezett eredmény után lezártam a gyűjtést, hogy nekieshessek a feldolgozásnak. Itt pedig egyik ámulatból a másikba estem.

Akik lehetővé teszik ezt a műsorsorozatot

De mielőtt az értékelésre rátérek, szeretném megköszönni a Szertárt Patreonon támogatóknak, hogy lehetővé teszik ezeket az adásokat. A hozzájárulásotok valóban sokat jelent. Nem csak így karácsonykor, hanem úgy általában is. Nektek is és mindenki másnak is boldog mazsolás vagy mazsolamentes karácsonyt kívánok. Kinek-kinek ízlése szerint.

03:25 Nyers mazsola

Merthogy bizony, elég markáns eltérés mutatkozik az egyes emberek mazsolaszeretete között. A markáns nem biztos, hogy a legjobb szó. Lehet, hogy az extrém találóbb lenne.

Bár a vitát tapasztalataim szerint kifejezetten a sütikben, krémtúróban és egyéb édességekben található mazsola szokta kirobbantani, azért rákérdeztem arra is, hogy hogyan állnak az emberek a különböző feldolgozású mazsihoz. Ezt egy ötfokozatú skálán néztem: Utálják, Nem szeretik, Közömbösek, Szeretik vagy egyenesen imádják a kérdéses formákat.

A nyers mazsola esetében többségben a szeretők vannak. Utánuk jönnek az imádók, és kevéssel lemaradva az utálók. A mazsola iránt közömbösek és az azt nem szeretők eltörpülnek hozzájuk képest.

 

03:41 Mazsola a sós ételekben

Egyetlen feldolgozottsági kategória van, ahol egyértelműen a gyűlölet uralkodik: a sós ételekbe rejtett mazsola esetében: az ilyen kajákat illik toronymagasan megvetni. Lásd még, hawaii pizza. A sós-mazsolaédes kombóért rajongók néhány százalékot adnak ki. Megjegyzem, én ebbe a lenézett kisebbségbe tartozom.

04:14 Mazsola a sütikben

A továbbiakban, ha “mazsolát” mondok ott mindig a sütiben, édességekben előforduló mazsolát értem alatta, hiszen ez az a forma, ami sokkal érdekesebb képet mutat: azt tapasztaltam, hogy ezt vagy gyűlölni, vagy imádni lehet. Alig vannak olyanok, akiknek aztán tökmindegy. A negatív oldalon picit – tényleg csak icipicit – többen vannak ugyan, mint a pozitívon, de az extremitásokat sokkal érdekesebb megnézni. Míg az imádók másfélszer annyian vannak, mint akik csupán szeretik a mazsolát, a másik pólus szinte csak a gyűlöletről szól. Az utálók több mint két és félszer annyian vannak, mint azok, akik a nem szeretemet ixelték. Ez az adatsor azonban több érdekességet is rejt. De erre még visszatérek később. Egyelőre annyit jegyezzünk meg, hogy a mazsolát elutasítók valóban a leghatározottabb csoport.

05:12 Kik választanák a mazsolás sütiket és kik kerülik el?

Mégis lehet valami gazdasági ráció abban, hogy a túrós táskától a krémtúrón át a beigliig raknak mazsolát a termékekbe: összesen többen vannak ugyanis azok, akik imádják, szeretik a mazsolát, vagy éppen nem befolyásolja őket a választásban a jelenléte. Ezt támasztja alá az a kérdés is, ahol mindössze három lehetőség közül lehetett választani. 46%-nyi olyan ember állt szemben a közömbösökkel és a mazsoláért rajongókkal, akik ha csak lehet, inkább elkerülik a mazsolás sütiket.

 

Nem mondom, ez alapján valóban rezeg a léc, de itt gyorsan azt is hozzáteszem, hogy a megosztottság miatt valószínűleg hajlandóbbak voltak kitölteni azok a kérdőívet, akik valamelyik extrém pólushoz húznak. Szóval ez az esetleges mintavételi hiba is inkább a mazsolahasználatot indokolja.

05:56 A mazsola előállításának kérdése

De miben gyökerezhet a mazsola nem szeretése? Valószínűleg nem az előállítási technológiától való viszolygásban. Ugyan erre nem kérdeztem rá, de valószínűleg kevéssé ismert, hogy bizonyos mazsolákat nem pusztán kiraknak a napra, vagy behajítnak az aszalógépbe, hanem a szőlőszemeket előzetesen valamilyen desszikáns közegbe helyezik, ami gyorsítja a vízvesztést. Ez nem valami XX. századi vegyipari konszern lobbizásának az eredménye, hanem nagyon régóta használnak kálium-klorid, vagyis hamuzsír alapú löttyöket ilyen célból. Meg ugye ott van a szín megőrzését elősegítő kéndioxidos kezelés, satöbbi. Erre még véletlenül sem szerettem volna rákérdezni, mert nem akartam, hogy már maga a felvetés is félrevigye az eredményeket. Állítólag nem jók azok a kérdőívek, ahol kérdésekbe ágyazva már vezetik is az ember gondolatát.

06:42 A koriander is megosztó, de ott más áll a háttérben

Szóval először megpróbáltam más megosztó kaják hátterével összevetni a mazsolisztikát. Ott van például a szintén megosztó koriander jól feltérképezett esete. Egy 2012-es Nature-ben megjelent tanulmány szerint, van genetikai alapja annak, hogy valaki viszolyog-e a poloskaízért a kajában. De az irodalmazási próbálkozásaim arra futottak ki, hogy a feltételezett mazsolaaromára nem végeztek ilyen vizsgálatokat.

07:25 Miért szeretik a mazsolát, akik szeretik?

De valószínűleg nem is végezhettek volna. A saját kérdőíves felmérésem szerint ugyanis nem a mazsolaíz a ludas a témában. Ennél a kérdésnél célravezetőbbnek éreztem, hogy csak az extrém imádók és gyűlölők hozzáállását vizsgálom. Talán így jobban megérthetem, hol rejtőzik a különbség.

Hozzám hasonlóan, akik szeretik a mazsolát, azt elsősorban a jellegzetes íze és az édessége miatt teszik. 60% válaszolta azt, hogy az édes mivolta fogja meg, a mazsola állaga 64%-ot ejt rabul és egy kiugró, 87%, mondta azt, hogy a szájában jellegzetesen szétomló mazsolaíz veszi le őt a lábáról. Ezzel én is tökéletesen így vagyok. És itt jött az egyik legnagyobb döbbenetem.

07:53 Miért nem szeretik a mazsolát, akik nem szeretik?

A mazsolát utálóknak ugyanis többnyire nem az édes ízzel vagy az aromával van baja. Hanem az állagával. 84% ugyanis kifejezetten ezt tartja undorítónak. Ezt az egyik válaszadó szövegesen is megerősítette: “kezdek rájönni, hogy a kajaállagokra vagyok finnyás, nem is az ízekre.”

Ez pedig egy fontos tanulság: más okból imádjuk mi, és más okból utálják ők a mazsolát.

09:06 Mazsola (asszú szőlő) a Bibliában

De mi húzódhat meg a háttérben? Az első ötletem az volt, hogy talán valami neofil-neofób felosztást lenne érdemes megnézni: vagyis hogy mennyire vonzódunk az új, szokatlan dolgok kipróbálásához vagy vonakodunk tőlük. Ehhez ugyanis bőven volt közöm korábban, amikor rovarevéssel kapcsolatos foglalkozásokat és előadásokat tartottunk Portugáliában. De az erről szóló két videóm alatt is szépen rajzolódtak ki a határvonalak a két tábor között.

Viszont valljuk be, ez nem a legjobb megközelítés, hiszen a mazsola nagyon régóta jelen van a magyar konyhakultúrában. Bár Károli Gáspár még as(s)zú szőlőnek fordította a Bibliájában, tudjuk, hogy nem a Botrytis cinerea gombától összetöppedt tokaji szőlőbogyókat, hanem a mai értelemben vett mazsolát értette alatta. Bár az, hogy a 16. században nyelvemlékekben megjelent a mazsola koncepciója, még nem jelenti azt, hogy széles körben elterjedt is volt.

09:29 Kis etimológia: honnan jön a mazsola szavunk? A malosa (mazsola) első említése.

Apropó, nyelvemlékek. Egy gyors kitérő: a Nyelv és Tudomány portálon biztos leharapják a fejem, hogy egy neten elérhető etimológiai szótárt használtam forrásként, de eszerint a magyar mazsola szó a malváziai szőlőfajták nevéből származik. A v kiesése után malása és malozsa alakban fordult elő. (A hanganyagban malozsa helyett tévesen mazsola szerepel.)

Mondjuk malása néven nem találtam nyomát a Magyar Történeti Szövegtárban. Malosaként viszont ott van a korpuszban. Először 1791-ben tűnt fel egy gazdasági leírásban: “A törökök kiváltképp borral, malosa szőlővel, sáfránnyal, pamuttal és selyemmel kereskedtek.” írja a szerző.

11:03 A felmenők viszonya a mazsolához

Na de hagyjuk az amatőr nyelvészkedést, és inkább térjünk vissza az imádatunk vagy utálatunk tárgyához. A lényeg úgyis az, hogy nem az újdonsága miatt viszonyulunk úgy a mazsolához, ahogy. Nem mintha ez bárkit meglepne.

Kíváncsi voltam, van-e valami összefüggés a családtagok mazsolakedvelése között. Gondoltam, rákérdezek, hogy a kitöltők vér szerinti szülei, netán nagyszülei hogy álltak a mazsolához, és megnézem, van-e valami sejtelmes összefüggés. Aztán ha igen, jót hümmögök azon, hogy vajon genetikai az ok vagy a környezet hatása a korreláció. A válaszlehetőségek: szereti, nem szereti, nem tudom, hogy szereti-e.

Hát, itt ismét pofára estem. Nem csak azért, mert nem találtam különösebb kapcsolatot, hanem azért is, mert meglepett, hogy a kitöltők háromnegyede úgy tudja, az édesanyja szereti a mazsolát, 60%-uk szerint pedig az édesapjuk is hódol a szottyadt szőlőszemek élvezetének.

További érdekesség viszont, hogy alig voltak olyanok, akik szerint a felmenőik mazsolaelutasítók lennének. A fennmaradó százalékok nagy része ugyanis olyan szülőket takar, akik ügyesen titkolják a gyermekeik elől a mazsolához fűződő viszonyukat. Persze itt az is lehet, hogy közömbösek, de bénán állítottam össze a tesztet.

Mindenesetre ez az eredmény fölöttébb gyanús. Kicsit mélyebbre ástam az adatokban, hogy megtudjam, valóban egy generációs dologról van-e szó. Úgyhogy megnéztem, hogy a kitöltők kora szerint van-e valami látványos különbség a szülők vélelmezett mazsolaszeretetében.
A kamaszok egy kicsit nagyobb arányban jelölték, hogy a szüleik szeretik a mazsit, de egyrészt, ők jó eséllyel még együtt élnek velük és frissebb az emlék. Másrészt ez a különbség nem igazán volt kiugró a többi korosztályhoz képest.

Persze az is igaz, hogy ennek a kérdésnek nem volt elég nagy a felbontása: pusztán a szeret-nem szeret dichotómiára kérdeztem rá, így gondolom, azokat leszámítva, ahol a szülő nem toporzékol látványosan megfeszült testtel, ha meglát egy mazsolaszemet, inkább a szeret rubrika lett bekattintva. Persze az is szerepet játszhat, hogy bár tényleg megosztó a mazsolakérdés, azért valószínűleg annyira nem tematizálja a családi közbeszédet, hogy megjelenjen a kérdőív eredményeiben.

13:05 A különböző korosztályok mazsolához fűződő viszonya

Valami azonban itt ismét meglepett. Amikor korosztályi bontásban néztem a mazsolához fűződő viszonyokat, megdöbbentő adatokkal szembesültem. Az egyes korcsoportoknál az eltérést tapintani lehetett. Most ezekből az összehasonlításokból mazsolázgatok:

Harminc év alatt többen utasítják el zsigerből a mazsolát, mint fölötte. További érdekesség, hogy 16 és 20 éves kor között a mazsolát kifejezetten utálók többen vannak, mint azok, akik szeretik és imádják, összesen.

26 és 30 év között viszont megfordulni látszik a statisztika. Bár itt is többen vannak, akik határozottan utálják a mazsolát, mint azok, akik kifejezetten imádják, de itt a mazsolát valamilyen szinten kedvelők már egy kis előnyben vannak. 30 fölött a kedvelők már határozottan lenyomják a fanyalgókat, 40 fölött pedig a mazsolaimádók hatalmas fölénnyel utasítják maguk mögé azt a nagyon kevés mazsolautálót, ami van.

Ez viszont tényleg azt támasztaná alá, hogy a felmenők jobban megvannak a mazsolával, mi több, szeretik azt, mint a fiatalabb generációk.

Tanulság: akinek kamasz gyereke vagy unokája van, a családi béke érdekében figyeljen arra, mit rak a sütibe.

14:11 Változik-e a korral a mazsola szeretete?

Jó kérdés, hogy ez a korosztályi megoszlás minek köszönhető: Valóban a korral változik az ember ízlése, vagy azok, akik a nyolvanas, hetvenes vagy még korábbi évtizedekben gasztroszocializálódtak, magukba itták a mazsola szeretetét?

Önbevallás alapján úgy tűnik, az ízlésváltozás nem számottevő: akik most imádják, 97%-ban mindig is így voltak vele. 

De az utálók jó része, 84%-a is világ életében elutasító volt. De hogy náluk mitől állt be a fordulat, az rejtély. Egy-két traumatikus élményt leszámítva, ahol rovarlárvát találtak a mazsolában, senki nem tudott olyan meghatározó eseményt említeni, ami elfordította volna őt a mazsolától. Többnyire a szabadon kifejtős résznél is csak azt hangsúlyozták, hogy mennyire utálják.

15:19 Van-e különbség a lakóhely szerint?

Próbáltam volna megnézni, hogy a gyermekkori környezet mennyire befolyásolja a mazsolával szembeni érzéseket. Ha voltak is helyenként kiugró értékek az egyes megyék között, a kitöltés egyenetlensége miatt ezek nem túl megbízhatóak. Összegezhettem volna a megyék adatait régiók szerint, de az meghaladja most a kapacitásomat. Úgyhogy inkább a településtípusokat néztem: van-e különbség főváros, megyeszékhelyek, más városok és falvak között. Szerencsére minden kategóriából bőven voltak értékelhető adatok. És meglepetések is:

Bárhol nőjön is fel az ember, két dolog igaz: az egyik, hogy alig vannak a mazsolával szemben közömbös emberek, illetve, hogy az utálók külön kasztot alkotnak. A falvakat leszámítva, az imádók is határozottan többen vannak, mint azok, akik csak úgy simán szeretik a mazsolát. A kistelepüléseken ugyanis a mazsolát kedvelők és kifejezetten imádók nagyjából ugyanannyian vannak.

A legkevesebben a fővárosban vannak azok, akik csupán “nem szeretik” a mazsolát. Itt is a gyűlöletnek van egyszerű többsége. A kedvelők és imádók csendes többségben állnak értetlenül előttük.

Meglepetést okoztak viszont a megyeszékhelyekről kitöltők. Itt ugyanis 10-10% azoknak az aránya, akik nem szeretik, közömbösek, vagy szeretik a mazsolát. A maradék hetven százalék pedig az extrém gyűlölők és imádók között oszlott meg. Mazsolaszempontból tehát úgy tűnik, a megyeszékhelyek a legpolarizáltabbak.

16:33 Van-e különbség nemek szerint?

Ahogy viszont sejteni lehet, nem ez a demográfia az, ami meghatározza, hogy valaki szereti a mazsolát vagy sem. Hanem a nem. A kitöltők ivararánya egész kedvező volt: kb fele-fele arányban volt a két cisz-nem, így egész jól össze lehetett vetni őket.

A hipotézis az volt, hogy a nők inkább kedvelik, a férfiak inkább nem kedvelik a mazsolát. Ezt pedig két dologra alapoztam: az egyik, hogy a személyes beszélgetések (n = 2 fő) száz százalékban ezt jósolták. Tudjátok, a nők szeretik az édességet, az édes borokat, likőröket, satöbbi. Ezzel szemben az igazi férfi sót sóval eszik, azt a legkeserűbb sörrel öblíti le, a nem száraz bor pedig nem is bor. De a sztereotípiáknál árulkodóbb volt, hogy ahol a felmenők mazsolaszeretetére kérdeztem, a női rokonok, az anyák és nagymamák mazsolaszeretőbb hírében álltak mint a férfiak.

No mit gondoltok, megállta a helyét ez a felvetés? Hát, az a helyzet, hogy a nők, a férfiakhoz képest rühellik a mazsolát a sütikben.

Bár a közömbös és a szereti kategóriában fej-fej mellett van a két nem, a nem szereti rubrikát viszont másfélszer annyi nő ikszelte részarányosan, mint férfi. Az utálók között is többen vannak kicsit a nők, de a mazsolák iránti lelkesedés az, ami végképp megosztja a két nemet. A férfiak 31:22 százalék arányban tudják maguk mögött a nőket, ha a mazsola iránti rajongásról van szó.

Bár most nem találtam meg az a régi tanulmányt, de úgy rémlik, a felmérések az italok kapcsán is megdöntötték a társadalmi előfeltevéseket. Szóval ez az eredmény valahol várható volt.

Összegzés

Nagyon, nagyon sok statisztikát lehetne még csinálni a válaszokból, aki szeretné, annak a nyers adatokat elérhetővé teszem egy linken az adáshoz tartozó jegyzetekben. Az értékeléshez én párhuzamosan használtam a Google Spreadsheet, illetve a LibreOffice Calc beépített eszközeit.

Elismerem, hogy bőven lehetett volna csiszolni a kérdőív módszertanán, sokszor azután vertem a fejem a falba, hogy már közzétettem. De az is igaz, hogy sok kérdés csak azután vetődött fel bennem, hogy az eredmények kezdtek felsejleni.

És hogy összegzésként mi a tanulság? Egyrészt – még ha nem is reprezentatív a felmérés a teljes lakosságra – jól látszik, hogy a mazsolagyűlölet valóban kiugró értékeket mutat és hiába vannak valamivel többen azok, akiknek semmi bajuk a mazsival, netán kifejezetten imádják is, az undor emberei vehemensen ragaszkodnak az igazukhoz. Pláne, ha a mai kor serdülőiről van szó.

Kiderült az is, hogy nem a mazsola az, amire a párválasztásunkat alapozzuk. Kb. 1/3-1/3 arányban voltak azok, akik szerint a párjuk szereti vagy nem szereti a mazsolát. A válaszadók 1/3-ának meg lövése sincs a választottja választásáról. Érdemes viszont odafigyelni, mert itt még lehetnek lappangó konfliktusok.

Jó hír viszont, hogy sikerült fényt deríteni arra, hogy a szeretet és gyűlölet más-más talajból táplálkozik. Az előbbinél az íz, az utóbbinál az állag az, ami meghatározó. Remélem, ez a felmérés segített érzékenyíteni mások problémájával szemben és elindulhat egy széles társadalmi párbeszéd, aminek az eredménye egy valóban boldog, meghitt és szeretetteljes karácsony lesz.

Mazsolával vagy anélkül.

Források

A kérdőív nyers eredményei
Soapy taste of coriander linked to genetic variants
Raisin production – Pre-treatment (Wikipedia) 
How raisins are made
Biblia (ford. Károli Gáspár) – 4Móz 6:3
A mazsola etimológiája
Magyar történeti szövegtár

Ha tetszik, amit csinálunk, támogass minket Patreonon! Köszönjük.

Zsiros László Róbert

Tudománykommunikációs felderítő | Edutainer | A Szertár alapítója